Strenge maatregelen
Sommige regio's op slot

In de meeste landen waar het virus is opgedoken, heeft de lokale overheid strenge maatregelen ingevoerd om (verdere) verspreiding van de ziekte te voorkomen. Dit heeft gevolgen voor zendingen naar en vanuit deze landen of streken. Grenscontroles kunnen voor vertraging zorgen en in sommige gebieden zijn de ophaal-, bezorg- en opslagdiensten van alle vervoerders zelfs tot nader order opgeschort.

Service in de Benelux
De veranderingen dichtbij huis

In België, Nederland en Luxemburg zijn alle gebieden bereikbaar voor het leveren en afhalen van zendingen. Wel zijn er een aantal wijzigingen in onze services vanwege het virus.

Geen rembours en non-franco

Het versturen van rembourszendingen en non-franco (af fabriek) kan op dit moment niet in de Benelux. Deze zendingen sturen wij terug naar de afzender.

Gesloten adressen

Verstuurt u naar een zakelijk adres dat gesloten is door het coronavirus, ook dan sturen we uw zending terug.

Afhalen van zendingen

Het afhalen van een zending op een DHL vestiging is alleen mogelijk in Nederland. In België zijn alle vestigingen gesloten voor externe bezoekers.

Transittijd

Minder contactmomenten tussen DHL punten en bezorgers helpt verspreiding van het virus te voorkomen. Een zending naar of vanaf een DHL ServicePoint kan daardoor een dag langer onderweg zijn. De transittijd naar de Nederlandse Waddeneilanden is nu 48 uur, omdat er minder boten varen. Texel bezorgen we nog wel de volgende dag.

DHL ServicePoints

In ons DHL ServicePoint netwerk wijzigt er veel; sommige punten zijn gesloten of hebben nieuwe openingstijden. Is een pakje onderweg naar een gesloten locatie, dan proberen we het bij een ander punt af te geven. Pakketten die in een gesloten locatie liggen, gaan retour naar de afzender. Check de openingstijden voordat u een DHL afhaalpunt bezoekt.

Vertraging bij bpost

Onze partner bpost kampt met achterstand in de bezorging bij consumenten in België. Om dit snel op te lossen vragen wij u om niet meer pakjes dan uw normale volume te versturen. Houd niet essentiële pakketten en grote volume pakketten even vast. We verwachten dat de achterstand eind deze week is opgelost. Via onderstaande link leest u meer over de service impact bij bpost.

Service impact bpost

Extra hygiënemaatregelen
DHL chauffeur tekent voor ontvangst

Het virus verspreidt zich gelukkig niet via pakjes. Toch moeten onze DHL chauffeurs extra hygiënemaatregelen in acht nemen. Om besmetting via de handterminal te vermijden, tekent de DHL chauffeur voorlopig zelf voor ontvangst. Hij zal voor- en achternaam vragen en in opdracht van de ontvanger handtekenen. Ook houden we een gepaste afstand (richtlijn 1,5 meter) en vermijden fysiek contact.

Bekijk alle maatregelen

Service in Europa
Aangepaste service in meerdere landen

Buiten de Benelux zijn er ook wijzigingen in onze services. De wijzigingen zijn per land verschillend. Voor de landen die hieronder niet genoemd worden, geldt ‘business as usual’. Check altijd wel vooraf of uw zakelijke ontvanger in het buitenland open is.

Duitsland

De niet-essentiële winkels zijn gesloten. Is uw zakelijke ontvanger gesloten door corona, dan gaat uw zending retour naar de afzender.

Frankrijk

Het is momenteel niet mogelijk om pakjes naar een DHL punt te versturen door het sluiten van winkels. Is uw zakelijke ontvanger gesloten door corona, dan proberen we uw zending nog een keer te bezorgen. Daarna gaat uw zending retour.

Italië

Veel winkels in Italië zijn gesloten, waardoor levering niet altijd mogelijk is. Deze zendingen bewaren we dan tijdelijk. De volgende postcodes zijn moeilijk te bereiken: 00017, 40059, 83031, 84030, 84035, 84036, 87038, 88050, 88060, 88064, 88067, 88068, 89063, 89064, 89823.

Portugal

Scholen, restaurants en niet-essentiële bedrijven zijn dicht. De bezorger tekent voor ontvangst. Leveren en afhalen kan op dit moment niet in de gebieden 3880 en 3885.

Spanje

Versturen naar een DHL punt is nu niet mogelijk. Ga vooraf na of uw ontvanger open is en uw zending kan ontvangen. Tip: stuur het telefoonnummer van de ontvanger mee voor lokaal contact. Bij consumenten bieden we twee keer aan. Daarna kan het pakket nog tien dagen opgehaald worden, anders gaat het retour.

Verenigd Koninkrijk

Hier zet de zakelijke ontvanger de handtekening op een los papiertje en de chauffeur maakt er een foto van. Bij particulieren vragen we de naam van de geadresseerde en nemen we een foto van het huis als bewijs van levering. Door files bij de Eurotunnel kan de levering een dag vertraging oplopen.

Ierland

Scholen, kleinere winkels en restaurants zijn gesloten. De bezorger tekent voor de pakjes aan consumenten. Door files bij de Eurotunnel kan de levering een dag vertraging oplopen. Is uw zakelijke ontvanger gesloten door corona, dan proberen we uw zending nog een keer te bezorgen. Daarna gaat uw zending retour.

Oostenrijk

Scholen, winkels en restaurants zijn gesloten. Leveren en afhalen is niet mogelijk in de gebieden 6450, 6452, 6456, 6458, 6553, 6555, 6561, 6562, 6563, 6580, 9844, 5542, 5611, 5612, 5630, 5632, 5640, 5645, 6710, 6710, 6762, 6763, 6764, 6767 en 6888. We houden de zendingen lokaal vast totdat ze naar hun bestemming mogen.

Tsjechië

Scholen, restaurants en niet-essentiële winkels zijn dicht. Bezorgers tekenen zelf voor ontvangst in het bijzijn van de ontvanger.

Polen

We bezorgen nu niet op zaterdag aan consumenten en een beperkt aantal DHL punten is gesloten.

Zwitserland

Scholen, restaurants, bars en veel bedrijven en winkels zijn gesloten. Zwitserland is uitgezonderd van de beperking op export van medische hulpmiddelen buiten de EU.

Altijd op de hoogte

Heeft u vragen over aanpassingen in onze service door het coronavirus? Neem dan contact op met uw accountmanager of onze klantendienst.

Klantendienst